ZO word je een baas op Instagram!

baas op instagram

Een baas op Instagram worden, is dat je ambitie? Dan zit je met dit artikel goed. Ik deel namelijk waardevolle tips met je; kennis die je gelijk kunt inzetten. Want niet alleen kennis is macht, maar toegepaste kennis is macht!

Instagram is een platform met een specifieke doelgroep. Je vindt er voornamelijk mensen binnen de leeftijd 15 t/m 39 jaar. En met onderstaande tips spreek jij deze doelgroep op een aantrekkelijke manier aan! Social Media Management op zijn makkelijkst!

Weet wie je bent

Kijk wat de andere 99% op Instagram doet… en doe dat vooral niet.

Misschien denk je nu “Dit staat toch haaks op wat iedereen vertelt?”, namelijk: kopieer wat werkt. Ik zeg ook niet dat je dit helemaal niet moet doen. Je kunt nog steeds kopiëren wat werkt, maar let er dan op dat je wel de strategieën kopieert en niet de stijl van iemand anders. Hou vast aan je eigen identiteit. Durf deze ook zichtbaar te maken. En blijf deze bij voorkeur consistent uitdragen. Dit levert de authenticiteit op, die de meesten van ons verloren lijken te zijn in de socialsphere.

Begin klein

Wil je videocontent gaan schieten of mooie foto’s? Dan hoef je niet direct te investeren in allerlei dure apparatuur. Bedenk je, dat de camera in je telefoon evengoed is als de camera waar enkele jaren geleden het landelijke nieuws mee werd geschoten. Begin dus lekker losjes met het filmen van jezelf via je smartphone. Vertel eens wat voor de camera. Zo kun je ook wennen aan het idee dat je je ego voorbij moet streven (de meeste mensen hebben dit namelijk niet van nature) om op camera te verschijnen. Jij hebt een boodschap. Daar gaat het om. Het draait niet om hoe je er uitziet (egocentrisch), maar om wat je te bieden hebt aan je publiek (klantgericht). Bedenk daarbij ook altijd wat voor probleem je voor anderen oplost.

Iemand die op camera verschijnt om het alleen maar te hebben over wat voor akelige bad hairday diegene heeft die dag, maakt zijn/haar publiek niet echt blij. Mensen volgen je omdat je ze iets kunt geven: inzicht, een gevoel, een product. Ken je volgers en speel daarop in.

Niet alleen maar zenden

Instagram is een platform voor interactie. Ga hier bewust mee om en reageer ook regelmatig op de content van anderen. Als je alleen maar foto’s plaatst en verder niet de verbinding opzoekt, dan zal Instagram minder goed voor je werken dan wanneer je dit wel doet. Captions worden ook steeds belangrijker. Zet ze dus wijs in en gebruik ze om gesprekken op gang te brengen.

Stories vs. Instagram Wall

Op Instagram kun je blijvende berichten op je Instagram Wall plaatsen, of vluchtige berichten in je Stories. Door Instagram’s algoritme zien niet altijd al jouw volgers de berichten die je op je Instagram Wall plaatst. En zo word je geen baas op Instagram. Het is daarom aan te raden om deze berichten ook nog eens te delen in je Stories. Dit doe je bijvoorbeeld door een GIFJE op te plakken met de boodschap ‘New post’. Zo attendeer je je volgers die het bericht nog niet hadden gezien erop om naar je Instagram Wall te gaan.

Gebruik Linktree

Linktree is een gratis tool om je online zichtbaarheid en de customer journey van je klant te optimaliseren. Je kunt linktree bijvoorbeeld op Instagram inzetten als url in je biografie. Zo creëer je voor jezelf de mogelijkheid om meer dan alleen je homepage te laten zien.

Linktree is eigenlijk een beetje zoals bit.ly, maar dan kun je er meerdere links op kwijt.

Plan berichten vooruit

Maak het jezelf vooral makkelijk en besteed niet elke dag urenlang aan het creëren van de perfecte post, op het perfecte moment met de perfecte caption. Daar wil je toch helemaal niet elke dag mee bezig zijn?

Plan daarom je berichten vooruit. De software tool Hootsuite biedt de service van vooruit plannen gratis aan. Ze hebben ook betaalde pakketten, maar met een gratis account kun je op twee verschillende social media kanalen berichten vooruit plannen – en daar kun je een hele lange tijd prima mee uit de voeten. Richt je je op particulieren? Kies dan voor Facebook en Instagram. Richt je je op particulieren en het zakelijke leven? Kies dan voor Facebook en LinkedIn.

Gebruik de juiste hashtags

Dit is de tips die je zo ongeveer van iedereen krijgt, dus Need I say more?

Ben je inmiddels al lekker onderweg om een (eind)baas op Instagram te worden? Laat het me weten. Of connect met me via @merindedoes!

Comments · 1

Geef een reactie

*