Business draait grotendeels om (het beïnvloeden van) emoties en maar voor een heel klein gedeelte om logica. Hoe sneller je je daarvan bewust bent, hoe sneller je succes zult behalen.

~ Merin ~

Wat is storytelling?

Storytelling is het vertellen van een verhaal. Maar waarom zijn verhalen zo interessant? Wat maakt dat ze ineens volop in de marketing worden gebruikt?

Het vertellen van verhalen is een oeroude vorm van communiceren. Toch nemen we er in onze drukke, moderne wereld nog maar amper de tijd voor. Bedenk je eens: hoe vaak zit jij nog met je hele gezin aan de eettafel om verhalen te delen? En neem je écht de tijd om in vakanties te onthaasten? Deel je dan verhalen met anderen?

Het lijkt wel alsof we het communiceren in verhalen zijn verleerd.

Nu we echter steeds meer inzicht krijgen in de werking van het menselijk brein, is gebleken dat mensen veel sneller geneigd zijn verhalen te onthouden dan data & feitjes. Belangrijker nog: verhalen roepen emoties bij ons op. En emoties triggeren ons brein op meer manieren dan dat losse gegevens bij ons doen. Het lijkt bijna er bijna op, dat wanneer emotie een rol speelt bij verbindende communicatie, je een soort ‘imprint‘ in je geheugen krijgt die je niet meer kwijt raakt. Als je het dan over de ‘plakkracht’ van communicatie hebt, is storytelling enorm effectief.

Er zijn verschillende soorten storytelling in te zetten binnen de marketing. Wees je ervan bewust dat storytelling een techniek is en geen middel. Om dit te illustreren: je kunt je de techniek van jouw bedrijfsverhaal vertellen eerst eigen maken – om het vervolgens in een video (middel) naar buiten te brengen.

Corporate

Corporate storytelling verbeeldt de oerknal van jouw bedrijf. Of je nu zzp’er bent, MKB’er bent of een organisatie leidt. Iedereen gaat door moeilijkheden om succes te behalen. Lineair succes bestaat niet. Als je niet faalt, zou je nooit (bij)leren – en dat zou zonde zijn. Met corporate storytelling vertel je het verhaal van jouw bedrijf.

Korte verhalen

Korte verhalen zijn perfect voor op social media. Maar hoe schrijf je zo’n verhaal? En waar moet het verhaal überhaupt over gaan? Je hebt veel meer verhalen in je (bedrijf of organisatie) dan je denkt. Wil je daar een beetje hulp bij – en meer inzicht in? Volg dan één van mijn workshops.

Story structures

Een goed verhaal heeft enkele kenmerken. Hoeveel verschillende verhalen je ook hebt, ze zijn in de basis allemaal hetzelfde. Ze volgen één en dezelfde structuur. Deze structuur is bekend als The Hero’s Journey, maar ook als de Three Act Story Structure. Er zijn talloze variaties op deze structuur te bedenken. Toch blijft het in de kern altijd hetzelfde.