Marketing funnel voor makelaars: hoe werkt het?

In ‘Marketing funnel voor makelaars: hoe werkt het?‘ neem ik je mee op een reis vol inzichten in de wereld van online marketing. Waarschijnlijk heb je al eens van de term ‘marketing funnel’ gehoord, anders was je hier niet belandt. Of de term triggerde iets bij je. Mocht je in ieder geval nog niet weten wat een marketing funnel is, lees dan eerst dit artikel waarin ik het je uitleg. Kort gezegd is een marketing funnel een strategisch stappenplan van contactmomenten met je potentiële klant, die jij op slimme wijze inricht. Zo bouw je voor je potentiële klant een customer journey die toeleidt naar het doen van een aankoop van jouw product en/of dienst.

Maar hoe werkt dat nou precies, zo’n marketing funnel?

Een marketing funnel voor makelaars:
waar begin je?

Klinkt allemaal leuk, maar waar begin je überhaupt? Ik kan je vertellen dat er een aantal basisprincipes leidend zijn voor succes:

  1. Het hebben van een goede website. In ieder geval een website waarop mensen contact met je op kunnen nemen en/of vrij gemakkelijk een afspraak in kunnen plannen.
  2. Het allermooiste is het als je een geoptimaliseerde landing page (ook wel een salespagina genoemd) hebt waarop je leads kunt converteren, maar dit is een echte pro tip.
  3. Online aanwezigheid op de juiste social media kanalen.
  4. Een goed idee van hoe je de klant uiteindelijk naar jou(w bedrijf) toe wilt leiden. En dat bedoel ik in de meest fysieke vorm mogelijk. Je wilt je klanten te spreken krijgen – en het liefst ook te zien krijgen. Maar denk hier ook over na: waarmee ga je ze verleiden?

Deze vier elementen vormen je basis. Een sterk fundament van waaruit je verder kunt werken.

Waarmee ga je potentiële klanten verleiden?

Een marketing funnel kan op verschillende manieren opgebouwd worden. Maar hoe je een marketing funnel voor makelaars ook opbouwt, er moet altijd ERGENS iemand instappen. En zodra die persoon ‘ingestapt’ is, begint de customer journey. Deze potentiële klant volgt dan de reis van jouw marketing funnel. Zolang ze maar aangehaakt blijven natuurlijk. Het mooie aan online marketing is overigens dat het te monitoren is waar potentiële klanten in je funnel afhaken. Zodat je daar ook actie op kunt ondernemen.

Maar terug naar het begin. Zodra je een marketing funnel maakt, moet je mensen ergens mee verleiden. De eerste gedachte die bij mensen opduikt als ze een aanbod krijgen is namelijk: “What’s in it for me?“.

Met andere woorden: wat heb je weg te geven, voordat je iets terugvraagt?

Voor makelaars kan dat bijvoorbeeld een gratis waardebepaling zijn. Zeker in de huidige tijd wint de nieuwsgierigheid het vaak van mensen. Ze weten bijna zeker dat hun huis meer waard is geworden en zien een kans, maar zelf een makelaar contacteren gaat ze een stap te ver. Vaak zijn ze zelfs niet meer 100% gelukkig met hun huidige woning. Tegelijkertijd weten ze niet goed wat voor andere kansen er op de huizenmarkt te vinden zijn. En daar kom jij om de hoek. Want jij hebt ze wat te geven. Jij kunt niet alleen een gratis waardebepaling doen, maar je kunt ze ook helpen bij de verkoop- en aankoop van een woning. Natuurlijk is dat de dienst die je later pas aanbiedt – en tegen betaling.

Immers, mensen hebben meerdere contactmomenten nodig tot ze echt tot aankoop van een product of dienst overgaan. Vandaar ook de funnel. De vorm van die contactmomenten maakt namelijk niet uit. Dat kan zowel on- als offline zijn. De frequentie maakt daarentegen wél uit.

Zo kan je funnel eruit zien

Je hebt nu dus iets van waarde om gratis weg te geven. Daarmee verleid je potentiële klanten en zodra ze in de marketing funnel zijn gestapt begint het proces van klantbinding.

Nu ga je kijken naar hoe je die funnel vorm geeft. En dat kan op verschillende manieren.

Zo kun je een funnel maken met de inzet van een Chatbot…

 

Of een marketing funnel op basis van een ebook…

En zo zijn er nog talloze mogelijkheden. Het world wide web zit vandaag de dag vol met ondersteunende software oplossingen op dit gebied. Door slim gebruik te maken van die software kun je je omzet laten skyrocketen.

Wil je meer weten over marketing funnels voor makelaars? Neem dan gerust eens contact op. Ik praat graag – vrijblijvend – met je over de mogelijke strategieën die bij jouw business passen.

Geef een reactie

*

×
Product added to cart

Geen producten in je winkelmand.