Storytelling

Wat is Storytelling? Storytelling betekent letterlijk ‘het vertellen van een verhaal’. En verhalen vertellen deden we al in de oertijd. Storytelling als marketingtechniek is daarentegen nog relatief nieuw. Wetenschappers en marketeers zijn er in de neuromarketing achter gekomen dat mensen samenhangende verhalen beter worden onthouden dan losse feiten. Als ik je vertel dat ik in 1988 geboren ben: het jaar waarin Nederland Europees Kampioen voetbal werd, met topspelers als Frank Rijkaard en Marco van Basten, dan onthoud je dat waarschijnlijk nog wel een tijdje – zeker als je een voetballiefhebber bent en het EK destijds zelf hebt meegemaakt. Dat heeft als reden dat je deze informatie koppelt aan een (beleefde) emotie. Als ik je simpelweg vertel dat ik in ’88 geboren ben, ben je dat waarschijnlijk over een uur alweer vergeten.

Storytelling kun je op verschillende manieren inzetten. Door zelf verhalen te vertellen, door middel van video marketing of met hulp van een marketoonist. Ook podcasts zijn een mooie manier om verhalen te delen.

Storytelling als positionering

De reden waarom verhalen zo sterk aanslaan bij mensen is iets neurologisch. Ons brein is er op ingericht om informatie uit verhalen beter en langer te onthouden dan losse feiten. Tegelijkertijd speelt storytelling ook in op een menselijk verlangen: die van erkenning en van herkenning. Dat werkt beide kanten op: we willen het graag geven en we willen het graag krijgen. Het leuke aan storytelling is dat het vertellen van verhalen van oudsher al dé manier is waarop mensen betekenis aan hun bestaan geven en waarmee ze kennis doorgeven, gedrag leren en hun geschiedenis en toekomst beter leren te begrijpen.