Facebook adverteren: vergeet je pixel niet!

facebook adverteren pixel

Facebook adverteren: waarom zou je? Ohh, Facebook. Facebook verzamelt zoveel data van zijn gebruikers dat het bijna immoreel is. Bijna, want dat is het (gelukkig) nét niet. De fijnere kant van al die verzamelde data is dat Facebook adverteren enorm efficiënt kan zijn (ik zeg ‘kan’ want het hangt ervan af of je de advertentiemogelijkheden goed gebruikt).

Facebook is in ieder geval uniek. Er is geen enkel ander platform in de wereld dat zóveel data van zijn gebruikers heeft weten te verzamelen. En Facebook beschikt allang niet meer alleen maar over het platform Facebook; ook Instagram en Whatsapp vallen tegenwoordig onder de vleugels van Mark Zuckerberg.

In dit artikel neem ik je mee in de wereld van Facebook adverteren. En dan met name: hoe begin je ermee? En ik geef je gelijk mee wat je vóóral niet mag vergeten bij het opstarten ervan. Als paginabeheerder beschik je namelijk over zoiets als een ‘Facebook pixel’. En dat kleine dingetje is cruciaal om een hoge(re) Return On Ad Spend (ROAS) te behalen voor je campagnes.

Beginnen met Facebook adverteren

Om te kunnen beginnen met Facebook adverteren moet je eerst een bedrijfspagina* hebben. Misschien heb je die al. Misschien nog niet. Indien je nog géén bedrijfspagina hebt op Facebook, dan is het nu de tijd om deze aan te maken.

Vervolgens ga je naar de Facebook Business Manager (Bedrijfsmanager*). Klik hier voor een directe link. Als je nog geen Bedrijfsmanager account had ingesteld, wordt je dit nu gevraagd te doen.

Als je je Facebook Business Manager (Bedrijfsmanager) hebt geactiveerd kun je op je advertentieaccount klikken. Vervolgens krijg je het onderstaande scherm te zien. Het kan zijn dat jouw pagina al is gekoppeld aan je Bedrijfsmanager. Dan ziet het blokje ‘Pagina’s’ er net iets anders uit.

*De bedrijfspagina en bedrijfsmanager zijn niet hetzelfde. De bedrijfsmanager hangt als het ware boven jouw bedrijfspagina om deze te managen en advertenties en advertentiebudgetten te beheren. Je bedrijfspagina is ‘gewoon’ de pagina waar je jouw berichten op deelt en waar je likes op verzamelt.

Je kunt jouw bedrijfspagina aan je Bedrijfsmanager toevoegen door op de blauwe knop met ‘Pagina toevoegen’ te klikken. Indien je nog steeds geen bedrijfspagina hebt, krijg je hier nogmaals de keuze om een pagina te maken. Klik dan op de lichtgrijze knop met ‘Pagina maken’.

Indien je jouw bestaande bedrijfspagina wilt toevoegen krijg je het onderstaande scherm te zien. Voer de naam in van jouw bedrijfspagina en klik op de blauwe knop met ‘Pagina toevoegen’.

Je krijgt nu een melding te zien met een groen bolletje en een vinkje. Als je teruggaat naar het scherm van de Bedrijfsmanager zie je de gekoppelde bedrijfspagina niet altijd gelijk terug. Ververs dan de pagina even. Nu moet je de pagina wel zien. Dat ziet er (ongeveer) uit zoals op onderstaande afbeelding.

Facebook Pixel installeren

De volgende stap, nadat je jouw Bedrijfsmanager account hebt aangemaakt, is het installeren van een Facebook Pixel op je website. Om je wat meer achtergrondinformatie te geven over waarom dit een cruciale stap is die je zeker niet mag vergeten(!), leg ik je eerst uit waarom Facebook adverteren bijna noodzaak is – en wat een Facebook Pixel is.

Over Facebook adverteren

Facebook heeft een gebruikerskant en een zakelijke kant. Als je simpelweg alleen een profiel op Facebook hebt, heb je waarschijnlijk nog nooit van een ‘Facebook Pixel’ gehoord. Toch kom je er (indirect) wel mee in aanraking. Daar kom ik zo op terug.

Aan de zakelijke kant heb je namelijk – als het goed is – een bedrijfspagina aangemaakt om likes (en dus volgers) te verzamelen. Op die bedrijfspagina kun je berichten plaatsen. Wil je meer bereik, dan kun je betaalde berichten – met andere woorden: advertenties – plaatsen. Dit noemen we organisch bereik (berichten) vs. betaald bereik (advertenties). Facebook dwingt je helaas bijna om te adverteren, omdat het organische bereik steeds verder afneemt. De cijfers liegen er niet om: nog maar 2% van jouw volgers krijgt jouw berichten ook daadwerkelijk te zien.

Adverteren dus. Als je meer bereik wilt. Én als je gericht bereik wilt. Want Facebook heeft al die data, maar waarom eigenlijk? Die data wordt voor jou, als zakelijke gebruiker, ter beschikking gesteld door Facebook. Je kunt advertenties inrichten en vervolgens tonen aan een doelgroep die jij zelf afkadert. Bijvoorbeeld, je hebt een schoonheidssalon: je maakt een advertentie en je laat je advertentie alleen zien aan vrouwen tussen de 18 en 55 jaar, die woonachtig zijn in jouw vestigingsregio en die bijvoorbeeld de Grazia en Santé lezen + interesses hebben in bepaalde schoonheidsmerken. Natuurlijk is dit maar een voorbeeld. Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt; je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een doelgroep voor vinden op Facebook.

De enige kanttekening bij Facebook adverteren is dat het met name op de particuliere/consumentenmarkt is gericht. Als je zaken doet op B2B vlak raad ik je aan om je eerst meer te verdiepen in je doelgroep – en misschien zelfs om op LinkedIn meer aanwezig te zijn i.p.v. op Facebook.

Wat is een Facebook Pixel?

Een Facebook Pixel is een hulpmiddel van Facebook om je zo gericht mogelijk te laten adverteren via je bedrijfspagina. De Facebook Pixel zelf is een stukje code welke te vinden is in je Bedrijfsmanager account. Die code kun je installeren op je eigen website. Kort uitgelegd is de Facebook Pixel dus een stukje code die een koppeling maakt tussen jouw website/webpagina’s en je advertentieaccount/bedrijfspagina in Facebook.

Tegelijkertijd is de Facebook Pixel ook een analysehulpmiddel waarmee je de effectiviteit van je advertenties kunt meten.

Een consument of Facebook gebruiker merkt trouwens niks van die Facebook Pixel. Het is voor hem/haar niet zichtbaar. Die Facebook Pixel zit namelijk ‘onder de motorkap’ van jouw website. Het zorgt ervoor dat alles goed draait, maar je ziet het door de regel niet.

Wat doet een Facebook Pixel? AI & retargeting.

De code van de Facebook Pixel registreert welke (ingelogde) Facebook gebruikers er door je website browsen – en welke pagina’s ze bekijken. Facebook vergelijkt de informatie die jouw website ophaalt met de informatie die ze in hun eigen database hebben zitten. Daarbij registreert en analyseert de Facebook Pixel ook ‘welke soort mensen*’ het meest geneigd zijn om iets bij je te kopen en/of zich ergens voor in te schrijven. Hoe meer data de Facebook Pixel ophaalt, hoe slimmer deze dus wordt.

*Hiermee wordt bedoeld: alle kenmerken die gefilterd kunnen worden in Facebook aan de hand van hun verzamelde data, dus: demografische en geografische gegevens, aangegeven interesses, etc.

Je kunt de pixel volgens Facebook zelf voor de volgende dingen gebruiken:

  • Ervoor zorgen dat je advertenties aan de juiste mensen worden weergegeven. Vind nieuwe klanten of mensen die een specifieke pagina hebben bezocht of een gewenste actie op je website hebben uitgevoerd.
  • De verkoop stimuleren. Stel automatisch bieden in om mensen te bereiken die het waarschijnlijkst een actie zullen uitvoeren die belangrijk voor je is, zoals een aankoop doen.
  • Je advertentieresultaten meten. Krijg meer inzicht in de effecten van je advertenties door te meten wat er gebeurt als mensen deze zien.

Hoe installeer je de Facebook Pixel?

Een Facebook Pixel zelf installeren doe je zo:

  1. Ga naar je Bedrijfsmanager account. Klik hier voor een directe link.
  2. Klink linksbovenin op de drie streepjes voor het woord ‘Bedrijfsmanager’; er klapt dan een menu uit.
  3. Klik onder de kolom ‘Meten en rapporteren’ op het woord ‘Pixels’; er opent zich een nieuw scherm.
  4. Klik in het midden van het scherm op de groene knop ‘Een pixel maken’.
  5. Vervolgens verschijnt er een pop-up. Voer in het onderste veld je website url in.

facebook pixel maken

website koppelen facebook pixel

Je kunt nu op twee manieren de Facebook Pixel instellen. Via WordPress of een toevoeging aan de broncode van je website. Dat laatste raad ik je niet aan als je niet erg technisch onderlegd bent. Als je WordPress hebt kun je altijd voor de eerste optie kiezen. Kom je er niet uit? Schakel dan de hulp van je developer in – of desnoods die van je hostingpartij. Zij kunnen je verder helpen.

Ik maak voor mijn website gebruik van het content management system WordPress. Ik heb daarom ook op die manier de Facebook Pixel ingesteld.

Als je op de blauwe knop ‘Instellen met WordPress’ klikt verschijnt er een nieuw scherm. En hier moet je even opletten. Er wordt nu namelijk gevraagd of je ‘geavanceerd overeenkomsten zoeken’ wilt instellen. Dit houdt in dat Facebook hier om toestemming vraagt om persoonsgegevens die jouw (potentiële) klanten achterlaten op jouw website ook te mogen verwerken. Daarmee geef je dus een akkoord op het verwerken van persoonsgegevens door een derde partij. Lees er hier meer over.

Je kunt ervoor kiezen om dit wel of niet te doen. Doe je het wel, neem het dan ook op in je Privacy Policy. Doe je het niet, dan hoef je het uiteraard ook niet te vermelden op je website, maar dan is de consequentie dat Facebook je Facebook advertenties minder goed kan optimaliseren. En daarmee lever je uiteindelijk weer in op conversie.

Het is een afweging die je zelf moet maken. Ik koos ervoor om ‘geavanceerd overeenkomsten zoeken’ in te schakelen. Natuurlijk met het oog op een zo hoog mogelijke conversie.

geavanceerd overeenkomsten zoeken facebook

De volgende stap na het aangeven of je wel of niet ‘geavanceerd overeenkomsten zoeken’ wilt inschakelen, is het downloaden van een .zip file met het stukje code voor de Facebook Pixel. Zo’n .zip file is een Plugin voor WordPress. Deze kun je in jouw eigen WordPress-dashboard toevoegen. Lukt dit je niet? Of zie je het menu-item ‘Plugins’ niet staan links in je scherm? Neem dan contact op met je developer en/of hostingpartij.

Je zou in ieder geval een zwart uitklaptabblad moeten zien met de naam ‘Plugin’. Deze vind je aan de linkerkant, nadat je in je WordPress CMS bent ingelogd.

Vervolgens:

  1. Klik je op ‘Add new’
  2. Upload je het zojuist gedownloade .zip bestand met de Facebook Pixel
  3. Installeer en activeer je deze in WordPress
  4. Verifieer je in je Bedrijfsmanager omgeving van Facebook of de installatie is gelukt
  5. Check je of jouw Facebook Pixel de status ‘Actief’ heeft

Je zou nu een groen bolletje moeten zien.

Facebook Pixel: gebeurtenissen testen

Je bent nu klaar om te starten. Het enige wat je nog hoeft te doen is gebeurtenissen testen. Gebeurtenissen zijn acties die mensen uitvoeren op je website, bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het invullen van een formulier. Je kunt deze gebeurtenissen analyseren met advertentietools van Facebook om nauwkeuriger campagneresultaten te meten, doelgroepen uit te breiden en mensen te vinden waarvoor de kans groot is dat ze voor jou belangrijke acties uitvoeren.

Over het testen van gebeurtenissen vertel ik je in een andere blogpost meer.

Geef een reactie

*