Een salespagina: waar voldoet deze aan?

Een salespagina is er puur op gericht om bezoekers te converteren. Het woord converteren is afgeleid van conversie en wordt in marketingtermen als volgt uitgelegd: “Een conversie is het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, het downloaden van een brochure of een anderszins commercieel interessante actie.” Het hoeft dus niet zozeer gelijk om aanschaf van een product en/of dienst te gaan. Het kan ook een andere actie zijn die voor jouw bedrijf waardevol is. Zo kan het downloaden van een brochure om twee dingen waardevol zijn: 1) je bereikt er exposure mee en 2) als je er een mailinglist aan koppelt heb je er weer een extra lead bij – mits je ze een opt-in laat doen.

Een salespagina biedt dus tal van mogelijkheden. Een goede salespagina voldoet echter aan een aantal belangrijke voorwaarden. Hanteer deze voorwaarden en je zult een steeds groter succes worden.

Over salespagina’s

Salespagina’s worden doorgaans ingezet door online marketeers, ondernemers die online handigheid hebben gevonden bij het lanceren van een nieuw product en voor ondernemers die vooral leads (potentiële nieuwe klanten) willen vergaren.

Je kunt er een doorgewinterde online marketeer voor inhuren, maar je kunt er ook zelf mee aan de slag.

Het uitgangspunt zou echter altijd moeten zijn dat je heel goed weet wat je wilt bewerkstelligen met je salespagina. Waar doel je op? Wil je mensen toevoegen aan je mailinglijst en crm systeem door een gratis ebook weg te geven? Of wil je direct in contact komen om een vrijblijvend advies te geven? Het kan allemaal, maar denk er eerst goed over na voordat je je salespagina gaat maken.

En als je dan eenmaal begint, hou dan in ieder geval rekening met de volgende zeven dingen…

1. Een salespagina is een pagina, en niks anders dan dat

Wil je een salespagina op je website bouwen, besef je dan dat je een pagina bouwt. Ga er dus niet een bericht voor gebruiken, of iets compleet anders, maar houdt je aan de pagina. Pagina’s zijn, anders dan berichten, niet gebonden aan een tijdstip van publiceren. En waar berichten vooral geschikt zijn voor specifieke informatie, is een pagina dat voor algemene informatie.

2. Een salespagina is afleidingsvrij

Op een salespagina kun je doorgaans maar één ding doen. En dat is ook precies het idee erachter. Er staan dus geen interne links op de pagina, geen links naar social media berichten en er wordt eigenlijk maar om één actie gevraagd van de bezoeker. Één call-to-action. Zorg ervoor dat je bezoekers maar één ding kunnen doen.

Hoe meer je van een bezoeker vraagt, hoe minder dat je bezoeker eigenlijk doet.

3. Je vraagt niet meteen om de gewenste actie

Stel dat je bovenaan een pagina ziet: KOOP NU MIJN BOEK. Dan vraag je je af: “Waarom zou ik dat in hemelsnaam doen?”. Bovendien krijg je er een naar onderbuikgevoel van. Het komt opdringerig over. Alsof iemand je iets wilt aansmeren wat je helemaal niet nodig hebt. Of waar je in ieder geval nog niet van overtuigd bent dat je het nodig hebt.

Wat je met een salespagina doet is van boven naar beneden werken. Je vertelt een verhaal. Je werkt toe naar het moment waarop bezoekers daadwerkelijk actie moeten ondernemen.

4. Je zorgt voor ijzersterke copywriting

Juíst omdat je een verhaal vertelt, moet dat verhaal kloppen. Het moet lekker lezen en het moet voor de bezoeker ook gevoelsmatig allemaal kloppen. En het allerbelangrijkste: je bezoeker moet het gevoel krijgen dat er een oplossing wordt geboden voor zijn of haar behoefte. Dit kan een concrete behoefte zijn (een behoefte waarvan de bezoeker zich bewust is) of een latente behoefte (een behoefte die onbewust bij de bezoeker leefde).

Ik ben zelf een groot fan van de P.A.S.T.O.R. copywriting framework. Een framework die bedacht is door de Amerikaan Ray Edwards (copywriter & product launch manager). Deze methode neemt je stap voor stap mee door de alineablokken die op je salespagina zouden moeten staan.

5. Je plaatst een duidelijke, eenvoudige call-to-action op de juiste plek(ken)

Uiteindelijk wil je de bezoeker(s) een actie laten ondernemen. Hoewel ik je net vertelde dat je zeker niet bovenaan de pagina moet zetten KOOP NU MIJN BOEK, kun je een call-to-action wel bovenaan je pagina kwijt. Let er wel op dat het dan met name gaat om de toonzetting waarmee je dit doet. Je wilt dus niet opdringerig overkomen, maar je wilt je bezoeker wel iets geven.

De Australische marketeer Sabri Suby maakt hier slim gebruik van door bovenaan zijn pagina een call-to-action button te plaatsen met de tekst ‘Rush me a free copy‘.

Wat zou je moeten opvallen aan dit scherm? Er zijn een hoop psychologische elementen in verwerkt, zonder dat het te druk wordt. En zelfs zonder dat het je in eerste instantie opvalt. Dat is knap gedaan.

Allereerst zie je direct Sabri zelf in een video. Dat wekt vertrouwen. Daaromheen zie je anderen die zijn boek al hebben (dit noemen we social proof). Als mensen doen we namelijk bewust en onbewust vaak na wat anderen doen. Verder zie je nog de grote rode knop. Die spat van het scherm af, waardoor je er bijna wel op MOET drukken. En de tekst op deze call-to-action button is niet vanuit Sabri geredeneerd, maar vanuit de bezoeker. Er staat niet ‘DOWNLOAD NU MIJN EBOOK’, maar in plaats daarvan staat er ‘rush me a free copy‘ (stuur me snel een gratis exemplaar). Als laatste is daaronder nog een balk toegevoegd om een idee van schaarste te geven. In werkelijkheid is die schaarste er niet, maar je krijgt hierdoor wel het idee dat je snel moet bestellen.

Kortom: je brein wordt op allerlei manieren beïnvloed.

Ben je toch nog niet overtuigd? Dan kun je op deze pagina nog verder naar beneden scrollen om te lezen wat het boek jou oplevert, welke problemen het voor je oplost en hoeveel levens het al heeft veranderd van mensen die het boek al wel ontvangen en gelezen hebben. Precies zo zit een goede salespagina dus in elkaar.

Natuurlijk plaats je (bijna) onderaan de pagina nog een keer een call-to-action. En misschien nog een keer halverwege de pagina. Ga hier bewust mee om. Je wilt triggeren, maar tegelijkertijd wil je ook niet té pushy of wanhopig overkomen.

6. Maak gebruik van een Exit-Intent pop-up

Stel, je hebt een ijzersterke salespagina. Je vraagt van de bezoekers niks anders dan die ene – door jou – zwaar gewenste actie. Maar terwijl de bezoeker op je pagina aan het scrollen is worden ze gebeld door een vriend/kennis/familielid. Of hun kinderen komen met pastasaus aan de vingers de stoel opgeklommen. Kleine dagelijkse emergencies die hun aandacht en tijd vereisen. Ze raken afgeleid in de offline wereld. Vervolgens komen ze terug, gaan ze weer op hun stoel zitten en klappen ze hun laptop open. Tadaa, daar is het scherm. Maar ze zijn vergeten waar ze mee bezig waren en willen het scherm afsluiten.

Ho even.

Daar ben jij dan met je Exit-Intent pop-up.

Met zo’n pop-up kun je nogmaals de aandacht vestigen op je aanbod. Op je call-to-action dus eigenlijk. Want je geeft iets weg en je vraagt er een actie van je bezoeker voor terug. De eigenaar van de Internet Marketing Unie, Tonny Loorbach, gaf in een presentatie in 2019 ooit aan dat de Exit-Intent pop-up hun conversie deed stijgen met maar liefst 20%. Dat is 20% die je anders had laten lopen.

7. Bedenk je dat de salespagina geen schoonheidsprijs hoeft te winnen

Natuurlijk houden we tegenwoordig van mooi webdesign. Maar bij een salespagina gaat het met name op twee dingen: 1) de copywriting en 2) de call-to-action. Dat zijn de aller-, allerbelangrijkste elementen op die pagina. De rest is allemaal bijzaak en/of toevoeging. Een witte pagina met sterke copywriting werkt net zo goed als die van Sabri Suby. Ben je echter gevorderd, dan kun je wel proberen om de psychologische ‘trucjes’ toe te passen. Daarvoor raad ik je aan om ook zeker eens het boek ‘Influence’ van dr. Robert Cialdini te lezen.

8. Verwijder de hoofdnavigatie

Bij punt 2 schreef ik al dat een salespagina afleidingsvrij is. Bij voorkeur verwijder je op deze pagina dan ook de hoofdnavigatie van je website. Mocht je dit zelf technisch voor elkaar krijgen is dat top! Anders kun je het natuurlijk altijd aan je webdeveloper vragen. Zorg ervoor dat je salespagina één volledig afgezonderde pagina op je website wordt.

9. Zorg voor een ijzersterke, wervende titel

De titel van je salespagina moet aanslaan. Denk hier dan ook goed over na. Het moet in ieder geval een titel zijn die in lijn ligt met je call-to-action.

10. Straal vertrouwen uit

Mensen willen iets van je hebben en jij geeft het gratis weg. Maar daarvoor moeten ze eerst een formulier invullen… en veel mensen hebben enigszins ‘formuliervrees’ gekregen na jaren van algehele onnodige spam in hun mailbox. Deze vrees kun je wegnemen door je formulier zo kort mogelijk te houden: vraag alleen het broodnodige. Ook kun je een privacy melding toevoegen dat mailadressen niet worden gedeeld of verkocht. En soms kun je erbij zetten dat je geen intentie hebt om je bezoekers vol te spammen (mits je dit ook werkelijk niet van plan bent).

Verkoop je iets op je website? Zorg dan in ieder geval voor trust badges van banken en van een ssl beveiligingscertificaat.

11. Zorg voor deelmogelijkheden

Dit is de aller-, allerbelangrijkste webpagina van je hele website. Hier leidt je al het verkeer naartoe. En per definitie wil je dat deze pagina zo bekend mogelijk wordt. Dus het verzorgen van deelmogelijkheden (social sharing) is zeker een vereiste. Geef je lezers/bezoekers de mogelijkheid om een stukje marketing vóór jou te doen. Het is vaak ook nog eens veel waardevoller als iemand anders jouw bedrijf, merk, product en/of dienst promoot, dan wanneer je het zelf doet.

Heb jij al een salespagina?

Heeft dit artikel je geholpen? Laat het dan hieronder weten in de comments. ⬇️⬇️⬇️

Comments · 2

Geef een reactie

*