Doelgroep bepalen voor makelaars

Doelgroep bepalen voor makelaars? Ha, huizen verkopen doe jij, als makelaar, via Funda! Of wie weet heb je jouw huizenaanbod wel ‘gewoon’ op je website staan. Goed bezig! Maar hoe vind je mensen die hun huis willen verkopen? En wie zijn dat überhaupt? Delen ze gezamenlijke kenmerken? Of varieert het van alleenstaanden tot stellen, van jongeren tot bejaarden en van hondenpapa’s en kattenvrouwtjes tot grote families? Waarschijnlijk is het één grote smeltkroes van van alles en nog wat – en zie je de meest uiteenlopende huizenverkopers voorbij komen.

Dus pomp je gigantisch veel geld in de Branding & PR van je makelaardij om top of mind te blijven bij mensen die mogelijk ooit hun huis willen verkopen. Als dat je enige strategie is, laat ik je dan zeggen dat je potentiële verkopers mis loopt. Ook dié kun je namelijk targeten. Maar daar moet je net wat meer kennis van online marketing voor hebben. Gelukkig kun je dat leren. Of uitbesteden.

Doelgroep bepalen voor makelaars

Er zijn voor makelaars twee soorten doelgroepen: zij die een huis willen kopen en zij die een huis willen verkopen. Hoe goed ben jij momenteel in het bereiken van deze doelgroepen? Soms loont het om even de tijd te nemen om te reflecteren of je wel het juiste aan het doen bent. Iets waar veel ondernemers te weinig bij stil staan, maar wat nou nét zou enorm cruciaal is in het behalen van succes.

Doelgroep 1. Zij die een huis willen kopen

Jij hebt huizen, zij zijn zoekende. Huizenkopers oriënteren zich vaak enorm breed op een nieuwe woning. logisch, want het gaat nogal om een grote keuze – die veel invloed op iemands leven heeft. Daarom zijn platformen zoals Funda (ruim 50 miljoen bezoeken per maand) en Jaap (bijna 2 miljoen bezoeken per maand) geschikt voor het verkopen van een huis. Alleen betaal je daar als makelaar ook dik voor – om erop te mogen staan. En het succes is niet blijvend, want je bouwt er weinig tot niks mee op als je op deze platformen adverteert. Tegelijkertijd lever je flink in op je courtage. En ben je bijvoorbeeld geen NVM Makelaar, dan betaal je bij Funda nóg hogere kosten om je aanbod op dit platform te mogen plaatsen. Om nog maar niet te spreken van de discussies die hebben gewoed over het aanbod van niet-NVM Makelaars, die lager in de zoekresultaten zouden verschijnen.

Ook blijkt dat Funda zeer zeker niet het enige platform is waar huizenkopers zich op oriënteren. En daarbij komt nog dat van de 50 miljoen bezoeken per maand, ruim de helft rondkijkers zijn. Juist ja: interieur-gluurders. Natuurlijk niks mis mee, maar je slijt er hoogstwaarschijnlijk geen huis aan.

Marketing: gericht vs. ongericht

Funda is een mooi platform, maar het blijft ongericht targeten. Het voordeel is wel dat potentiële kopers naar je aanbod toe komen. Het nadeel is dat je er geen grip op hebt. Je kunt niet analyseren wie je aanbod hebben bekeken en je kunt niet retargeten.

Wil je gerichter jouw huizenaanbod op de markt brengen, dan is daar social media. Door woningen te plaatsen op social media kun je jouw volgers al een *gratis* exclusieve preview van je aanbod geven. En daarnaast kun je gericht je aanbod promoten door middel van social media advertenties. Die advertenties kun je vervolgens helemaal instellen op geografische en demografische kenmerken + persoonlijke interesses. Dus weten wie je doelgroep is, geeft je hier een gigantische voorsprong.

Doelgroep bepalen voor makelaars die huizen verkopen

Hoe bepaal je dan precies de juiste doelgroep?

Dat doe je door eerst terug te gaan naar je ‘product’. Bekijk bijvoorbeeld het aantal vierkante meters van het huis, het aantal kamers, het aantal verdiepingen, de ligging (en de bijzonderheden daarvan), et cetera. Heeft het huis een tuin of een balkon? In welk bouwjaar is het gebouwd? Welke bouwstijl heeft het? Kun je voor de deur parkeren of niet? Op basis van deze gegevens kun je je advertentiepubliek gaan instellen bij social media marketing.

Facebook en Instagram beschikken bijvoorbeeld over gigantisch veel data, die je ten gunste van jouw eigen bedrijf kunt inzetten. Kom je er zelf niet helemaal uit? Vraag dan gerust om hulp.

Doelgroep 2. Zij die een huis willen verkopen

Je hebt kopers en je hebt verkopers. De meeste verkopers van huizen melden zich meestal zelf bij je. Misschien omdat jouw bedrijfsnaam bij hen top of mind was en vertrouwen wekte. Maar waarschijnlijker is het dat ze door iemand anders met goede ervaringen doorverwezen zijn. Want mond-op-mond reclame blijft een krachtig iets.

Maar wat nu als dat je niet genoeg leads oplevert per maand? Of wat als je pas net bent begonnen? Hoe kun je dan in korte tijd toch zoveel mogelijk mensen helpen met het verkopen van hun huis?

Het bepalen van een specifieke groep mensen om op te targeten met advertenties om ze hun huis te laten verkopen is wat lastiger. Gelukkig komt daar de Facebook Pixel om de hoek kijken. Een Facebook Pixel is een analysehulpmiddel van Facebook die je op je website installeert, waarmee je de effectiviteit van je advertenties kunt meten en inzicht kunt krijgen in de acties die mensen uitvoeren op je website. Facebook legt de werking van de Facebook Pixel zelf als volgt uit:

Zodra je de Facebook-pixel hebt ingesteld, wordt deze geactiveerd wanneer iemand actie onderneemt op je website. Voorbeelden van acties zijn onder meer het toevoegen van een artikel aan hun winkelwagentje of het doen van een aankoop. De pixel ontvangt de acties (ook wel ‘gebeurtenissen’ genoemd) die jij vervolgens kunt bekijken op de Facebook-pixelpagina in Gebeurtenisbeheer. Vanaf hier kun je de acties zien die je klanten ondernemen. Je hebt ook opties om deze klanten opnieuw te bereiken via toekomstige Facebook-advertenties.

Nu denk je waarschijnlijk: hartstikke leuk, maar ik heb helemaal geen producten op mijn website die je in een winkelwagentje kunt doen daar. Gebeurtenissen hoeven zich echter niet te beperken tot aankopen van een product. Gebeurtenissen kunnen ook iets anders zijn, zoals het klikken op een button, of het simpelweg alleen maar bekijken van een webpagina op je site.

Natuurlijk kun je ook creatiever met je verdienmodellen omgaan. Zo heb ik ooit zelf bij een Makelaar een webinar gevolgd, waarna ik vervolgens een boek aangeschaft heb met tips voor de aankoop van mijn eerste huis. Een dergelijk boek kun je ook via je website verkopen. Dat noemen ze nou met recht een win-win situatie!

Kortom: een doelgroep bepalen voor makelaars, of als makelaar zijnde, is iets wat je relatief makkelijk kunt doen – met een beetje goed denkwerk. En het levert je uiteindelijk gigantisch veel op.

Heb je hier iets aan gehad? Laat het dan weten in de comments! ⬇️

Geef een reactie

*

×
Product added to cart

Geen producten in je winkelmand.